روش های افزایش شیر مادر

چگونه می‌توانیم سبب افزایش ترشح شیر مادر شویم؟

تغذیه نوزاد از شیر مادر اهمیت زیادی دارد. نوزادی که با شیر مادر تغذیه می‌کند نسبت به نوزادی که از شیر خشک تغذیه می‌کند سلامت فیزیکی و رشد مغزی بهتری دارد، زود تر رشد می‌کند و سیستم ایمنی قوی تر دارد. به همین جهت ضروری است تا نوزاد تا حد امکان از شیر مادر تغذیه کند. برای افزایش تولید شیر در بدن مادر، راهکارهایی وجود دارند که به صورت عمومی توسط اکثر مادران استفاده می‌شوند. این راهکار ها به شرح زیر اند:

 

استراحت و تغذیه مناسب مادر: با مصرف غذای مناسب و غنی از انواع ویتامین ها و مواد مغذی به همراه استراحت و خواب کافی، ترشح شیر در بدن مادر افزایش پیدا می‌کند و کیفیت شیر او نیز بهتر می‌شود. مصرف جوانه ها، انواع دانه ها، میوه ها و سبزیجات به صورت روزانه به دلیل این که این مواد سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها هستند، به افزایش تولید و کیفیت شیر مادر کمک می‌کنند. 

 

مصرف آب به میزان کافی: هنگامی که بدن مادر آب کافی داشته باشد و مادر در طول روز به اندازه کافی آب مصرف کرده باشد، هم خودش شاداب تر می‌شود و هم بدنش شیر یشتری تولید می‌کند. در واقع میزان شیری که بدن مادر ترشح می‌کند، ارتباط مستقیمی با میزان آبی که مادر می‌نوشد دارد. 

 

ماساژ سینه: ماساژ سینه قبل از شیردهی یا استفاده از حوله گرم بر روی سینه مادر، با افزایش خونرسانی بافت سینه باعث افزایش ترشح شیر می‌شود. 

 

تغذیه در دوران شیردهی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر سلامتی و رشد نوزاد است به همین دلیل به شما توصیه میکنیم که حتما بلاگ " غذاهای ممنوع در دوران شیردهی " را مورد مطالعه قرار دهید.

 

شیردهی مکرر: شیر دادن مداوم به نوزاد به دلیل تحریک ترشح هورمون پرولاکتین در بدن مادر(که به هورمون ترشح شیر معروف است) ترشح شیر بیشتر در بدن مادر را تحریک می‌کند و در نتیجه شیر بیشتری در بدن مادر ترشح می‌شود. در صورتی که نوزاد شما توانایی شیر خوردن به صورت مکرر را ندارد، از پمپ شیر استفاده کنید تا هم ترشح شیر در بدن شما تحریک شود و هم بتوانید شیر خود را نگهداری کنید. این شیر که نگهداری می‌کنید در مواقعی که بیرون از منزل کاری دارید و کودک خود را به کسی می‌سپارید، به شما کمک می‌کند تا مطمئن باشید نوزاد شما در هر شرایطی از شیر شما تغذیه می‌کند. 

 

مدیریت استرس: استرس و فشار ذهنی برای مادر، توانایی این را دارد که ترشح شیر را در بدن مادر کاهش دهد. بنابراین لازم است تا مادر در دوران شیردهی تا حد امکان خود را در محیط های پر اس استرس قرار ندهد و برای کنترل استرس از روش هایی مثل مدیتیشن، تمرینات آرامش و استراحت منظم استفاده کند. 

 

تجربه شیر دادن به نوزاد برای اولین بار ممکن است برای همه مادران دلهره آور باشد، به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که برای کسب اطلاعات بیشتر حتما به بلاگ " نکات لازم برای اولین شیردهی " مراجعه کرده و آن را مطالعه فرمایید.

 

اهمیت افزایش ترشح شیر مادر برای نوزاد

از آنجایی که شیر مادر بهترین و کامل ترین منبع تغذیه برای نوزاد در ماه های ابتدایی زندگی اوست، افزایش شیر مادر برای نوزاد فواید زیادی دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

 

تغذیه کامل: شیر مادر به دلیل دارا بودن پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین ها، مواد معدنی و آب شامل تمام عناصر غذایی مورد نیاز نوزاد است و به او در رشد به همراه سلامتی کمک شایانی می‌کند.

 

سازگاری بالا: شیر مادر با سیستم گوارشی نوزاد بیشترین سازگاری را دارد و میتواند حساسیت یا آلرژی نوزاد را کاهش دهد. همچنین شیر مادر به دلیل آنزیم ها و فاکتور هایی که دارد، به هضم و جذب غذا در سیستم گوارش نوزاد کمک می‌کند. در نتیجه احتمال بروز مشکلات هضمی مثل نفخ و اسهال در نوزاد کاهش پیدا می‌کند. 

 

تقویت سیستم ایمنی نوزاد: شیر مادر علاوه بر مواد مغذی، دارای آنتی بادی های بدن مادر است که از این طریق به بدن نوزاد وارد شده و بدن او را در برابر عفونت ها و بیماری ها مقاوم می‌کند. 

 

در برخی از موارد دیده شده است که نوزاد تازه به دنیا آمده به شیر مادر خود حساسیت سیستماتیک نشان میدهد. آیا از علت این موضوع اطلاعی دارید؟ آیا می‌دانید که برای حل کردن این مشکل چه راهکارهایی وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوالات بهتر است که بلاگ " حساسیت نوزاد به شیر مادر " را مورد مطالعه قرار دهید.

 

تقویت ارتباط بین مادر و نوزاد: شیردهی علاوه بر اینکه نیاز های فیزیکی نوزاد را برطرف می‌کند، به دلیل نزدیکی و تماس پوست به پوست مادر و نوزاد باعث تقویت رابطه بین آنها شده و به نوزاد حس امنیت و آرامش می‌دهد. 

 

حفظ وزن سالم نوزاد: شیر مادر به نوزاد در حفظ وزن سالم کمک می‌کند. از آنجایی که شیر مادر بر اساس نیاز های نوزاد تنظیم می‌شود، مقدار واقعی نیاز های او را امین کرده و از افزایش وزن یا کمبود وزن در نوزاد جلوگیری می‌کند. 

 

با توجه به این که هر مادر و نوزادی شرایط خاص و منحصر به فرد خود را دارند، در صورت بروز مشکل در فرآیند شیردهی بهتر است با پزشک متخصص خود مشورت کنید تا به توجه به شرایط شما و نوزادتان، راهکار مناسب برای افزایش شیردهی به شما توصیه کند. 

 

سخن پایانی

در پایان لازم است تا برخی نکات مهم در شیردهی را برایتان بازگو کنیم:

در 6 ماه اول زندگی نوزاد، لازم است تا تغذیه او تماما از شیر مادر باشد و نوزاد نباید در این بازه زمانی، غذای جامد مصرف کند.

 

نوزاد باید بسته به میزانی که نیاز دارد از شیر مادر تغذیه کند. در ابتدا ممکن است نوزاد شما هر 2 الی 3 ساعت به شیر خوردن نیاز داشته باشد، اما با گذر زمان و رشد نوزاد نیاز او به تغذیه از شیر مادر (یا شیر خشک) بیشتر می‌شود. 

 

به نوزاد خود بر اساس اشتهایی که دارد و نیاز او در ساعات مختلف روز شیر دهید. این کار به نوزاد این اجازه را می‌دهد تا بر اساس اشتها و نیازی که دارد شیر مصرف کند. 

 

با بررسی نشانگر های رشد و میزان رشدی که نوزاد شما در یک بازه زمانی داشته، می‌توانید متوجه شوید که نوزاد شما به اندازه کافی در طول روز شیر خورده است یا خیر. 

 

در انتهای این بخش به شما توصیه میکنیم برای آشنا شدن با بهترین برنامه غذایی جهت افزایش میزان شیر مادر، بلاگ " تغذیه مناسب برای افزایش شیر مادر " را مطالعه کنید.

 

مطلب های تصادفی